Kunsteventyr
Om forløbet
I dette forløb skal I lære om genren kunsteventyr. I skal arbejde med, hvordan kunsteventyr er bygget op, så I selv kan skrive et.
I forløbet skal I læse flere eventyr. I skal læse "Klods-Hans" i tre udgaver, "Prinsessen på ærten", "Grantræet" og "Den standhaftige tinsoldat". I skal også læse en fagtekst om H. C Andersen, som er kanonforfatter. I aktiviteterne skal I lave en tidslinje, arbejde med handlingsbroen og lave et Venn-diagram. I skal undersøge sproget i et kunsteventyr, lære at bruge jeres sanser i jeres eget sprog og skrive jeres eget kunsteventyr.
Læringsmål
Se på læringsmålene. Hvad kan du lige nu, og hvad vil du gerne kunne efter forløbet?
Jeg kan bruge min viden om genretræk i mine egne tekster.
Kan
Kan ikke
Kan
Kan ikke
Jeg kan forklare forskellen på en fortælling, der er skrevet af en kunstner, og en fortælling, der er fortalt i folkemunde.
Kan
Kan ikke
Kan
Kan ikke
Jeg kan anvende de særlige træk, der er ved genren kunsteventyr, i forhold til tekststruktur.
Kan
Kan ikke
Kan
Kan ikke