Prinsessen på ærten
Om forløbet
Nu skal du læse et eventyr om en prins, der gerne vil have sig en prinsesse. Han kan bare ikke finde nogen.
Fælles opstart
Den fælles læsning i klassen kan med fordel igangsættes med udgangspunkt i titlen og billedet.
- Tal om titlen:
- Hvilken slags historie tror I, I skal læse?
- Hvad er det særlige ved eventyr?
- Se også på billedet, og tal om følgende:
- Hvad kan I se?
- Hvem tror I, pigen på billedet er?
- Hvorfor ser hun mon trist ud?
Tal eventuelt om følgende ord og udtryk, inden eleverne går i gang med den individuelle læsning: at være bedrøvet, at noget er forskrækkeligt, klæder, edderdunsdyner, at være ømskindet.
Før du læser
- Se på billedet:
- Hvad kan du se?
- Hvem tror du, pigen er?
- Hvad laver hun?
Teksten i sin fulde længde
For at sikre elevernes forforståelse af teksten kan det i nogle klasser være en god idé at læse hele historien højt inden den individuelle læsning. Teksten er tilgængelig her i sin fulde længde:
Skriveopgaven
I skriveopgaven skal eleverne forklare, hvordan prinsen kunne vide, at prinsessen var en rigtig prinsesse. Skriveopgaven findes i digital udgave sidst i forløbet. Du kan også vælge at lade eleverne løse skriveopgaven på papir. I så fald kan den printes her: